Leerkrachten groeien mee
* VOLZET *
Wat is het ?
Het is mijn overtuiging dat leerkrachten niets liever willen dan kinderen zo goed mogelijk ondersteunen. Er is steeds meer kennis en inzicht over wat kinderen nodig hebben om zich goed te ontplooien. In een schoolcontext (met vaak grote klasgroepen) is dit niet altijd evident en is het een uitdaging om aan de behoeften van (jonge) kinderen tegemoet te komen. Ik geloof (en er is hoe langer hoe meer evidentie voor) in inzetten op de relatie, op een veilig gevoel in de klas, op betrokkenheid, op intrinsieke motivatie en op speel (- en dus leer)plezier. Ik ga graag samen met jullie op zoek naar wat haalbaar is in de klas.
-> Voor leerkrachten die graag begrijpen waar gedrag vandaan komt.
-> Voor leerkrachten die liever niet werken met straffen en belonen en op zoek zijn naar de ‘wat dan wel’.
-> Voor leerkrachten die samen met ouders een sterk team willen vormen voor kinderen.
-> Voor leerkrachten die willen inzetten op de relatie, op veiligheid, op betrokkenheid, intrinsieke motivatie en plezier.
-> Voor leerkrachten die graag mee groeien.
(Noot 1: de focus ligt vooral op peuters en kleuters – omdat dat mijn eigen leefwereld is -, maar de inzichten en informatie kunnen ook voor oudere kinderen gebruikt worden.)
(Noot 2: Hulpverleners / professionelen die met kinderen werken zijn ook welkom.)
Wat kan je verwachten ?
Voormiddag 09.30u – 12.30u
– Een uitnodiging om open te staan voor (nieuwe) inzichten in een nieuw paradigma.
– Informatie over waarom het normaal is dat dingen veranderen en dat we allemaal doen wat we kunnen met onze inzichten, kennis en draagkracht van dat moment.
– Basisinformatie over aware parenting (hechting, democratische discipline en emotieregulatie).
– Over de behoeften van kinderen en leerkrachten.
– Over mogelijke strategieën om deze behoeften te vervullen.
– Over mogelijke redenen voor probleemgedrag en manieren om verbindend te reageren.
– Over waarom kinderen zich soms anders gedragen op school vs bij hun ouders.
– Over gevoelens, gebroken koekjes en liefdevol aanwezig zijn.
– Over omgaan met conflicten.
Namiddag 13.30u – 17.00u
– Een inleiding in de verschillende vormen van verbindend spel (Attachment play van Aletha Solter)
– Mogelijke toepassingen en voorbeelden van verbindend spel in een klassituatie
– Suggesties en mogelijkheden rond time out, afscheid ouders, agressie in de klas, huilbuien, …
– Ruimte voor vragen en bedenkingen.
Waar en wanneer ?
Praktijk Nele Flamang
Koningin Astridlaan 1, 2820 Bonheiden
maandag 23 december (kerstvakantie)
09.30u – 17.00u (middagpauze 12.30u – 13.30u, lunch meenemen)
Kostprijs: 85 €, inclusief handouts en cursusbundel
Maximum 8 deelnemers
Stuur een privébericht naar Praktijk Nele Flamang als je graag deelneemt.