Ik geloof dat we allemaal doen wat we kunnen met onze inzichten, kennis en draagkracht van dat moment.
Alfie Kohn
Ik geloof dat we allemaal doen wat we kunnen met onze inzichten, kennis en draagkracht van dat moment.
Er is steeds meer kennis en inzicht over wat kinderen nodig hebben om zich goed te ontplooien. In een schoolcontext (met vaak grote klasgroepen) is dit niet evident en is het een uitdaging om aan de behoeften van (jonge) kinderen tegemoet te komen. Ik geloof (en er is hoe langer hoe meer evidentie voor) in inzetten op de relatie, op een veilig gevoel in de klas, op betrokkenheid, op intrinsieke motivatie en op speel (- en dus leer)plezier.
Praktisch:
09.30u – 17.00u (middagpauze 12.30u – 13.30u, lunch meenemen)
Kostprijs: 85 €, inclusief cursusbundel
-> Voor leerkrachten die graag begrijpen waar gedrag vandaan komt.
-> Voor leerkrachten die liever niet werken met straffen en belonen en op zoek zijn naar de ‘wat dan wel’.
-> Voor leerkrachten die samen met ouders een sterk team willen vormen voor kinderen.
-> Voor leerkrachten die willen inzetten op de relatie, op veiligheid, op betrokkenheid, intrinsieke motivatie en plezier.
-> Voor leerkrachten die graag mee groeien.
(Noot: de focus ligt vooral op peuters en kleuters – omdat dat mijn eigen leefwereld is -, de inzichten en informatie kunnen ook voor oudere kinderen gebruikt worden.)
Ik nodig je uit om open te staan voor (nieuwe) inzichten in een nieuw paradigma. We hebben het over basisinzichten uit aware parenting (hechting, democratische discipline en emotieregulatie), over de behoeften van kinderen en leerkrachten, over mogelijke strategieën om deze behoeften te vervullen en over mogelijke redenen voor probleemgedrag.
In de namiddag onderzoeken we samen hoe de verschillende vormen van verbindend spel (Attachment play van Aletha Solter) in te zetten zijn in een klassituatie. Verder bespreken we suggesties en mogelijkheden rond time out, afscheid ouders, agressie in de klas, huilbuien, … en is er ruimte voor vragen en bedenkingen.
“We staan er niet alleen voor, samen kunnen we voor een meer kindgerichte en emotiegerichte visie zorgen. De opleidingsdag zorgde voor een heel warm netwerk. Het deed mij opnieuw geloven in de kracht van deze visie. In de kracht van onszelf en wat wij hiermee voor kinderen kunnen betekenen. Ik heb heel veel bijgeleerd over hoe spel er voor kan zorgen dat je zelf plezier kan ervaren 😊. Het gaat niet over moeten, maar over willen ervaren, samen in verbinding! Dankjewel Nele, voor je onuitputtelijk enthousiasme ❤. Dankjewel om een netwerk te creëren. Dankjewel om je kennis zo gedreven over te brengen.”
“Ik ga proberen meer uit mijn serieuze rol als juf te kruipen en via spel de doelen te bereiken die ik belangrijk vind. Leuk om te voelen dat we samen kunnen nadenken in groep over dingen waar we in de klas tegenaan lopen.”
“Wees mild voor jezelf. Ergens ben je als juf al met de verschillende spelmogelijkheden bezig, maar door de cursus leer je hier bewuster naar kijken. Het gedrag dat kinderen stellen komt ergens van en stellen ze niet om jou een slechte dag te bezorgen of te frustreren. De gesprekken tussen de deelnemers vond ik ook heel fijn. Je voelt je gehoord en je krijgt een groot draagvlak. De facebookgroep is een super idee 😊 (samen staan we sterk en gaan we ons meer gedragen voelen wanneer de omgeving dit niet doet). Ik vond het een super initiatief en ben mega blij hier te mogen zijn! Dankjewel om je inzichten zo openlijk (filmpjes) te delen.”
“Je voelt dat je dit met heel jouw hart doet! Bedankt om mee te zwoegen om dat steentje binnen onderwijs te verleggen. Succes ook bij het vinden van jullie weg met Lotte en de kleine zus! Ik hoop dat je deze workshop nog veel kan en mag herhalen!”
Harvard university